mirjam_ned.jpg De ontwerper Mirjam Grote Gansey heeft vele theater-, opera-, dans-, film- en televisieproducties in binnen-en buitenland op haar naam staan. Zo ontwierp zij voor klassiek repertoire zoals Racine's Phèdre en Andromaque, Ibsens' Wanneer wij doden ontwaken, Vrouw van de Zee en Spoken, Tjechovs Kersentuin en Drie Zusters, Vondels Gijsbrecht van Aemstel, Groot en Klein van Botho Strauss en Wachten op Godot van Beckett. Ook ontwierp zij de scenografie voor hedendaagse theaterstukken zoals Het Vergeten, De Ondergang van Friesland, the Beauty Queen of Leenane, Eline Vere en nog zoveel meer.

Zij  ontwierp voor dansproducties  zoals  Kinderjaren, George's Day Out en De Feeks en deed art-direction o.a. voor de films Lise van Guido Henderickx,  de Vuurtoren van Pieter Verhoeff en Walden van Lodewijk de Boer en Wilbert Bank. Voor televisie ontwierp ze ondermeer twee edities van Zomergasten.

Onder de opera's die zij heeft vormgegeven behoren wereldpremiere's als Woutertje Pieterse van Konrad Boehmer, Eréndíra van Klaas de Vries, Creon van Huub Kerstens, Bonifacius van Henk Alkema en wereldrepertoire, onder andere Orfeo ed Euridice van Gluck, Mahagonny van Weill, der Fliegende Holländer van Wagner, Rusalka van Dvorak, Pelléas en Mélisande van Debussy en Le Nozze di Figaro van Mozart.

Zij ontwierp decors voor grote spektakels, zoals voor de opening van het Luxortheater in Rotterdam, maar ontwierp ook theatrale kunstwerken, installaties en entreehallen. Op de prestigieuze wereldexpositie de Quadriënnale van Praag won zij voor haar werk de Gouden Medaille voor de beste decorontwerper voor de diepte en helderheid en de veelzijdigheid in haar werk. Naast haar decor- en kostuumontwerpen voor theater, film en televisie doceert zij aan diverse academies in Nederland en België, aan de masteropleiding scenografie van het Frank Mohr Instituut, en zit zij in een aantal artistieke adviesraden, waaronder het Kameroperahuis, commissies voor theater en jury's voor scenografie.Tevens is zij voorzitter van de Raad van Toezicht van het Platform Scenography.