De ontwerper Mirjam Grote Gansey heeft vele theater-, opera-, dans-, film- en televisieproducties in binnen-en buitenland (België, Duitsland, Zwitserland, Polen, Tokio, Japan) op haar naam staan. Zo ontwierp zij voor klassiek repertoire zoals Racine’s Phèdre en Andromaque Ibsens’ Wanneer wij doden ontwaken, Vrouw van de Zee en Spoken, Tjechovs Kersentuin en Drie Zusters, Vondels Gijsbrecht van AemstelGroot en Klein van Botho Strauss en Wachten op Godot van Beckett. Ook deed zij de scenografie voor hedendaagse theaterstukken zoals Un Dia Nobo,  Het VergetenDe Ondergang van Friesland, The Beauty Queen of Leenane, Eline Vere en nog zovele meer.

Zij  ontwierp voor dansproducties  zoals  Kinderjaren, George’s Day Out en De Feeks en deed art-direction o.a. voor de films Sandravan Guido Henderickx,  de Vuurtorenvan Pieter Verhoeff en Walden van Lodewijk de Boer en Wilbert Bank. Voor televisie ontwierp ze ondermeer twee edities van Zomergasten en Vierkante Ogen.
Onder de opera’s die zij heeft vormgegeven behoren wereldpremiere’s als Woutertje Pietersevan Konrad Boehmer, Eréndíra van Klaas de Vries, Creon van Huub Kerstens, Rixt en later Bonifacius van Henk Alkema en wereldrepertoire,  onder andere Alcina en Orlando van Händel, Orfeo ed Euridice van Gluck, Mahagonny van Weill, der Fliegende Holländer van Wagner, Rusalka van Dvorak, Pelléas en Mélisande van Debussy en  Don Giovanni en Le Nozze di Figaro van Mozart.
Zij ontwierp decors voor grote spektakels, zoals de openingsvoorstelling Marijke Muoi van Leeuwarden, Culturele Hoofdstad van Europa, voor de openingsvoorstelling City van het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam, maar ontwierp ook theatrale kunstwerken, installaties en entreehallen.
Op de prestigieuze wereldexpositie de Quadriënnale van Praag won zij voor haar werk de Gouden Medaille voor de beste decorontwerper van de wereld voor de diepte en helderheid en de veelzijdigheid in haar werk.
Naast haar decor- en kostuumontwerpen voor theater, film en televisie heeft zij aan diverse academies in Nederland en België gedoceerd, was artistiek leider van de  masteropleiding scenografie van het Frank Mohr Instituut, en zit en zat zij in een aantal artistieke adviesraden, waaronder het Kameroperahuis, commissies voor theater en jury’s voor scenografie en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Platform Scenography.